Friday 10 February 2017

Kekuatan.

Bismillah.
.
Orang selalu kata kuat itu akan hadir bila kau jatuh bergolek berkali-kali.
Kuat itu akan datang bilamana kau tempuh ujian dengan hati yang kental.
Kuat itu akan muncul pabila kau masih bersemangat walaupun kau dikecewakan banyak kali.
Kuat itu ditonjolkan perbuatan kau yang selalu ceria seolah-olah kau tak pernah ada masalah.
.
Satu aku nak pesan;
Kuat itu bermula dengan kekuatan dalaman kau sendiri.
Sama ada kau akan terus bertahan atau terus menyerah kalah.
.
Bagi aku;
Tak mudah untuk aku serah diri bila aku fikir banyak benda aku dah korbankan untuk masa depan aku.
Aku juga tak akan melatah bilamana ada sesuatu benda yang menjentik aku untuk rebah dan berasa lelah.
Aku juga susah untuk menidakkan sesuatu bila aku mahukan sesuatu.
Aku punya visi dan prinsip.
Aku punya impian dan harapan.
Bukan sebegitu mudah akan aku bertindak sedemikian.
.
Seseorang itu mencari kekuatan melalui dirinya sendiri.
Melalui lubuk hati nurani yang halus itu sendiri.
Melalui monolog dalaman dia sendiri.
Tak perlu kata-kata orang lain untuk membangkitkan semangat kembali.
.
Bila mana dalam diri berkata;
‘Sakit mana pun jalan ini, aku tetap akan hadap dia. Ini jalan yang aku pilih. Jalan yang aku ambil. Kenapa aku perlu lemah sedangkan dalam dunia ini tiada yang mustahil bila Allah berkata; Kun Fayakun!’
.
Jadi, kenapa harus takut? Tak ada sebab untuk kau takut bila kau sendiri yang nak!
Walaupun dia nampak lemah, tetapi bila kekuatan dalamannya berkata ‘Aku kena teruskan jalan ini even aku tahu ia amat perit’ dia tetap akan teruskan.
.
Satu je aku minta.
Kuatkan diri kau.
Aku ulang;
Kuatkan diri kau.
Kuatkan diri kau.
Kuatkan diri kau.
Kalau selama ini kau boleh bertahan, mesti kau boleh untuk membuang kelemahan dan menambaik perbuatan.
Walaupun susah, kau tetap perlu usaha.
Cari semula jalan penyelesaian.
.
Kalau aku, ketika aku punya masalah, aku lebih suka membaca buku yang memberi motivasi.
Menyemak helai demi helai ayat-ayat cinta daripadaNya.
Mencari kata-kata mereka yang akan membaiki diri.
Merenung kepada mereka yang cekal dalam menempuh ranjau dan duri.
.
Kalau mereka boleh bertahan, kenapa tidak kita?
Fikir-fikirkan.
Tanya pada diri.
Semoga kau akan menjumpai jawapannya.
InsyaAllah. Biiznillah.
.
Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment